
18 nov Je webshop omzet verhogen? Dat kan op deze 3 manieren
Omzet draaien is belangrijk voor elke onderneming want je betaalt ermee je vaste maandelijkse kosten. Maar omzet hoeft niet rechtstreeks samen te gaan met het aantal bestellingen dat je krijgt. Want een webshop kan dan wel veel bestellingen hebben maar dat betekent nog niet dat je ook veel omzet draait. Je webshop omzet verhogen kan op 3 verschillende manieren die ik in dit artikel ga toelichten.
Zorg voor meer klanten
De simpelste manier om je omzet te verhogen is natuurlijk door het aantal betalende klanten te verhogen. Maar dit is veruit de duurste methode van de 3. Het kost namelijk veel tijd en moeite om telkens nieuwe klanten van jouw aanbod te overtuigen. Je zal je moeten richten op zichtbaarheid zodat mensen vaak genoeg met jouw bedrijf in contact komen om uiteindelijk een bestelling te willen plaatsen.
De investering die je doet door middel van geld (betaalde ads of bijvoorbeeld je social media uitbesteden) of tijd (door zelf te zorgen voor voldoende zichtbaarheid) zal dan wel voor meer omzet zorgen maar door de hoge kosten zal zich dat niet vertalen in meer winst. Om ook die winst te verhogen zijn er nog 2 andere manieren.
Zorg ervoor dat klanten meer uitgeven
Nu gaan we even terug naar het aantal bestellingen. Bij 100 kleine bestellingen van 10 euro liggen de kosten namelijk veel hoger dan bij 50 bestellingen van 20 euro. Denk maar aan de verpakkings- en verzendkosten en de tijd die je kwijt bent met het klaarmaken van de bestellingen.
Maar hoe laat je iemand meer uitgeven dan hij van plan was? Dat kan via upselling en cross-selling. Bij upselling ga je de klant overtuigen om een duurder product te kopen dan hij oorspronkelijk wou kopen. Je ziet dat wel eens bij verkopers van bijvoorbeeld digitale camera’s. Je gaat naar de winkel met een budget van 500 euro maar toch stap je buiten met een model van 600 euro omdat dat net iets beter aansluit bij je wensen volgens de verkoper.
Bij cross-selling ga je verwante producten gaan aanprijzen. Bijvoorbeeld een tas om de camera in op te bergen en een extra batterij. Deze truc werkt goed zolang het bedrag van de extra’s laag lijkt in vergelijking met de “grote” aankoop, namelijk de camera in dit geval.

Een voorbeeld van Cross-selling door Coolblue
Zorg ervoor dat je klanten vaker terugkomen
De laatste manier om je omzet te verhogen is door ervoor te zorgen dat je bestaande klanten vaker opnieuw gaan bestellen. Je kan dat bereiken door je klanten na hun aankoop te contacteren via mail en hen bijvoorbeeld tips te geven over het onderhoud van hun aankoop. Daar verwijs je dan naar de producten die jij in het assortiment hebt die hen daarbij kunnen helpen.
Veel winkels en webshops werken ook met een spaarsysteem (spaarpunten of een spaarkaart) om klanten te motiveren om vaker terug te komen. Ook door middel van een kortingbon, bijvoorbeeld wanneer je klant jarig is, kan je een bestaande klant overhalen om opnieuw te bestellen.
Maar het bekendste voorbeeld van deze techniek is die van bandenfabrikant Michelin. Zij produceerden autobanden toen nog maar weinig mensen een auto hadden. Om de vraag naar hun product te stimuleren moesten ze eerst de vraag naar auto’s stimuleren. En dat deden ze door hun doelgroep te overtuigen om grotere afstanden af te leggen en hun land (Frankrijk) te gaan verkennen met de auto. Hoe? Ze schreven een gids met daarin de beste restaurants, de bekende Michelin-gids.
Het is belangrijk om deze 3 wegen naar meer omzet niet los van elkaar te zien maar ze in combinatie met elkaar te gebruiken. Ondanks de hoge kosten heb je nieuwe klanten nodig om te groeien maar vergeet ook niet om in te zetten op cross-selling en vergeet je nieuwsbrief niet.
Wil je je webshop omzet verhogen via nieuwsbrieven? Laat ze dan schrijven door mij. Stuur mij een mailtje zodat we snel aan de slag kunnen.
Geen reactie's