
08 sep Je webshop conversie verhogen? Pas deze 3 simpele tips toe!
Iedere website heeft ermee te maken: bezoekers die na het bekijken van je landingspagina de website weer verlaten. Zonder aankoop te doen, zonder aanmelding voor de nieuwsbrief of zonder een informatieaanvraag ingediend te hebben. De reden daarvoor zit soms in een klein detail dat makkelijk aan te passen is. In dit artikel geef ik je 3 simpele en onderbouwde tips die je webshop conversie verhogen zonder dat je daarvoor je hele webshop moet gaan ombouwen.
Zorg voor een duidelijke call to action
Of je nu een webshop, blog of portfolio website hebt, de bedoeling is dat er aanmeldingen, inschrijvingen of aankopen gebeuren. Op veel websites is dat helaas niet altijd duidelijk en wordt er enkel een beeld geschetst van het bedrijf in kwestie zonder een duidelijke call to action.
Een call to action is een opdracht die je geeft aan je bezoekers, bijvoorbeeld een bestelling plaatsen of zich aanmelden voor de nieuwsbrief. Verwacht niet dat je bezoekers spontaan op zoek gaan naar een aanmeldformulier voor de nieuwsbrief, je moet ze er als het ware naartoe leiden. Als de call to action ontbreekt dan is het logisch dat de bezoeker je website terug verlaat.
Gebruik voor je call to action een strategische aanpak, bijvoorbeeld 10% korting bij aanmelding op de nieuwsbrief. Gebruik opvallende kleuren voor de call to action button zodat de ogen van je bezoekers er automatisch naartoe geleid worden. Het beste is om de call to action button in een contrasterende kleur te maken, kijk bijvoorbeeld maar naar Zooplus met zijn groene accenten en oranje call to action buttons. Je webshop conversie verhogen kan dus al door simpelweg de kleur van je bestelknop aan te passen.
Tot slot is het ook belangrijk dat je je per pagina slechts richt op één call to action. In een blogpost vraag je om het artikel te delen en op een contactpagina vraag je om contact op te nemen. Op een verkooppagina dient alle aandacht naar het aan te kopen product te gaan en haal je social media buttons beter weg. Pas na het afronden van de bestelling komen je social media buttons tevoorschijn zodat de klant zijn aankoop kan delen met vrienden en kennissen.
Vermijd keuzestress
Voorbijflitsende banners, pop-up vensters, nieuwe producten, koopjes, bestsellers,…
Veel webshops maken het voor de klant zo moeilijk om een keuze te maken dat hij de website dan maar weer verlaat, op naar de concurrent die wel duidelijkheid kan scheppen. KISS (Keep It Short and Simple) is een principe waar elke website zich aan zou moeten houden en webshops in het bijzonder.
Vooral grote webshops die zich niet op één bepaalde niche richten gooien de homepage vaak vol met producten, aanbiedingen en nieuwtjes. Echter door de keuze te beperken verhoog je de kans op verkopen. Uit onderzoek blijkt dat de omzet maar liefst vertienvoudigd wordt wanneer je nog slechts één vierde van de oorspronkelijke keuze behoudt. Dat betekent niet meteen dat je het aanbod moet verminderen maar laat enkel de bestverkopende producten op de homepage zien.
Analyseer je website eens grondig en haal alle overbodige elementen weg. Dat zijn zaken die de klant niet direct helpen in zijn beslissing. Vaak betekent dat dat er elementen verwijderd moeten worden die bedoeld zijn om interne links in te verwerken. Probeer ze te verplaatsen naar informatieve pagina’s maar haal ze weg uit de verkoopomgeving want daar wil je je klant juist niet ergens anders heen sturen.
Een website die niet tot conversie leidt is een website waar bezoekers niet kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn, houd dat steeds in je achterhoofd.
Uitgebreide productinformatie
In tegenstelling tot de homepage, die je beter kort en bondig houdt, moet een productpagina juist zoveel mogelijk informatie bieden. Daar dien je het product echt te verkopen en daar hoort dan ook een mooi verkooppraatje en mooie productfoto’s bij. De foto’s moeten groot, scherp en professioneel zijn. Voorzie ook foto’s waarop mensen het product gebruiken zodat men het product “in actie” kan zien.
Met een originele en uitgebreide omschrijving van de producten is de kans groot dat de klant de aankoop bij jou doet en niet bij de concurrent, zelfs als hetzelfde product ergens anders goedkoper is. Bovendien ben je verzekerd van een betere positie in de zoekresultaten. Beperk je dan ook nooit tot louter de info die je meekrijgt van de leverancier, zoals de afmetingen, de kleur en het gewicht maar vertel een verhaal over het product waarbij de klant zich voorstelt dat hij het product al gebruikt.
De belangrijkste specificaties van het product kun je kwijt in enkele bulletpoints. Die zijn makkelijk te scannen voor bezoekers van je webshop die al goed weten waar ze naar op zoek zijn.
Trekt je website wel bezoekers maar gebeuren er geen aankopen, aanmeldingen of informatieaanvragen? Kijk dan eens met een kritisch oog naar je website en verbeter waar mogelijk.
Wil je graag dat ik meekijk en een rapport voor je schrijf met tips die je webshop conversie verhogen en waarmee je vervolgens zelf aan de slag kan? Neem dan even contact met mij op.
Geen reactie's