
18 jan Zo vind je onderwerpen om over te bloggen voor je webshop
In een eerdere blogpost liet ik jullie aan de hand van een voorbeeld al zien dat je het aantal bestellingen in je webshop enorm kan verhogen door te gaan bloggen. Maar je schudt natuurlijk niet zomaar even een blog uit je mouw. Soms gaat het voor niks en lijkt er geen einde te komen aan je inspiratie maar vaak zit je voor een lege pagina te staren en krijg je maar geen zinnig woord op je scherm. Om het vinden van onderwerpen om over te bloggen voor je webshop vlotter te laten verlopen geef ik je in dit artikel de inspiratiebronnen mee die ik zelf heel vaak gebruik.
Je eigen statistieken
De kostbaarste bron van inspiratie is ook meteen de snelste en de makkelijkste, namelijk je eigen statistieken. Als je webshop al een tijdje bestaat dan kun je veel waardevolle informatie halen uit de zoekopdrachten die terug te vinden zijn in Google Search Console. Als je ziet dat er vaak gezocht wordt op een bepaald product en jij hebt maar een aantal kliks daarvan gekregen dan is het een goed idee om een blogpost te schrijven over dat product.

Hierboven zie je dat er meer dan 900 keer werd gezocht naar het B uniq purple hair mask maar dat er slechts 13 keer werd doorgeklikt. Met een blogpost over dat product kan het aantal kliks makkelijk 10 of 20 keer zo hoog liggen, zoals bij de Wella T14 en de haarkleuren van zomer 2020 ook het geval is. Over die onderwerpen had ik namelijk al een blog geschreven.
Magazines en vakbladen
Wil je in één klap inspiratie voor meerdere blogposts? Pak er dan eens een stapeltje oude magazines bij of ga online zoeken naar artikels over onderwerpen die in het verlengde liggen van wat jij verkoopt in je webshop. Ga nooit zomaar teksten overnemen (dat is strafbaar en slecht voor je positie in de zoekresultaten) maar gebruik ze louter als inspiratie.
Stel nu dat ik bijvoorbeeld interieuraccessoires verkoop dan zou dit artikel van ElleDecor over de badkamertrends van 2021 mij hebben geïnspireerd om een blog te schrijven over de voordelen van een losstaand bad in je badkamer. Verwerk er een paar links in naar de producten die je verkoopt en de kans is groot dat je een populair artikel zal geschreven hebben.
Feestdagen en speciale gebeurtenissen
Bijna elke webshop heeft piekperiodes en rustige periodes die elk jaar weer terug komen. Met je blogs kun je daar handig op inspelen. Als we weer het voorbeeld van de interieurwebshop gebruiken dan kunnen we meteen al 5 blogs schrijven en inplannen door rekening te houden met belangrijke momenten doorheen het jaar:
• Januari: Een nieuw jaar, nieuw trends
• Maart: nieuwe voorjaarsdecoratie
• Juni: breng de zomer in je interieur
• September: warme herfstkleuren in je interieur brengen
• December: winterse decoratietips
De Google zoekresultaten
De mooiste positie die je met een blogpost kan bereiken is helemaal bovenaan, in de zogenaamde Featured Snippets. Dit bereikte ik onder andere met een blog die ik schreef voor mijn klant Klein en Stoer.

Die positie kaapt de meeste kliks weg maar dan moet je natuurlijk eerst weten waar mensen naar op zoek zijn binnen jouw niche.
Dat kun je achterhalen door een zoekterm in te geven, bijvoorbeeld “decoratie” en dan naar onder te scrollen tussen de zoekresultaten. Daar krijg je dan een lijstje te zien met gerelateerde zoektermen waar vaak op gezocht wordt. Je kan nu gaan bloggen over slaapkamerdecoratie, decoratie voor moderne en landelijke woonkamers en kastdecoratie.

Pinterest, Facebook en Instagram
Verkoop je spullen die makkelijk te pimpen zijn en waar mensen graag hun eigen draai aan geven? Dan is Pinterest de ideale inspiratiebron. Het staat er vol met toffe ideetjes om bijvoorbeeld dingen te versieren met washi-tape, zelf een rieten mand te mand te maken van een kartonnen doos of een lamp te maken met decoratieve takken. Maak je eigen versie met spullen uit je webshop en schrijf een duidelijke handleiding met foto’s van het hele proces. Post achteraf het eindresultaat met een link naar je blog op Pinterest
Ook Facebookgroepen zijn ideale plaatsen om inspiratie te vinden. Zorg dat je lid bent van een paar groepen binnen je niche en blader af en toe doorheen de topics die geplaatst worden. Veel van de vragen die in zulke groepen geplaatst worden zijn interessante onderwerpen voor een blogartikel.
Tot slot kan Instagram ook interessante ideetjes opleveren. Volg een paar grote (buitenlandse) spelers binnen je niche en sla af en toe één van hun posts op ter inspiratie. Nogmaals, neem niks zomaar over maar geef er altijd je eigen draai aan.
Wil je het bloggen liever aan mij overlaten? Kijk dan welk blogabonnement het beste bij je past.
Geen reactie's