
13 okt Zo kun je niche producten vinden om te verkopen in je webshop
Wil je anno 2020 nog een succesvolle webshop uit de grond stampen dan zul je goed je best moeten doen om je plek op te eisen tussen alle gevestigde waardes. Tenzij je een groot marketingbudget hebt is het niet altijd aan te raden om de concurrentie aan te gaan in een reeds verzadigde markt. Maar een webshop in niche producten biedt wel nog volop kansen. In dit artikel vertel ik je hoe een niche webshop succesvol kan zijn en hoe je kan niche producten vinden waarmee jij het gat in de markt kunt dichten.
Wat is een niche product?
Een niche product is een product dat bedoeld is voor een zeer specifieke doelgroep. Een bedrijf dat zich specialiseert in een niche brengt een product op de markt wat voorheen nog niet echt in die regio beschikbaar was. Een niche kan ook een dienst zijn die je aanbiedt of een blog die alleen maar over één specifiek onderwerp gaat.
De voordelen van een niche
Of je nu blogt, een dienst aanbiedt of een webshop hebt, een niche kiezen heeft veel voordelen. Als je er door middel van content marketing voor kan zorgen dat mensen je als een specialist binnen je vak aanzien dan houden ze jou in hun achterhoofd en ben jij de eerste die ze contacteren als ze een vraag hebben over jouw niche. Bovendien word je ook makkelijker gevonden in zoekmachines doordat er minder concurrentie is in een nichemarkt en zal de conversieratio hoger zijn bij een webshop die een niche product aanbiedt in alle mogelijke vormen en maten, dan wanneer een grote webshop datzelfde product aanbiedt in slechts een paar populaire kleuren.
Daarnaast zijn klanten van een niche webshop vaak ook trouwe klanten omdat ze steeds interesse hebben in de nieuwste producten binnen die niche, zeker als het gaat om spulletjes voor de kinderen, huisdieren of hobbyproducten.
Voorbeelden van niche producten
Om een niche product op de markt te brengen hoef je het niet altijd ver te zoeken. Je kan je bijvoorbeeld specialiseren in één onderdeel van een bestaand product. De webshop hethoutenpoppenhuis.nl heeft zich bijvoorbeeld gespecialiseerd in houten poppenhuizen en alles wat daarbij hoort zoals meubeltjes voor in het poppenhuis maar ook houten speelkeukentjes en natuurlijk ook de poppen zelf.
Een voorbeeld van een nichedienst die groot succes boekt is het Drybar concept. Drybar salons richten zich alleen op het in model föhnen van het haar, er wordt niet gekleurd of geknipt. Alli Webb begon met het concept in 2010 in de hoop er een bescheiden maandloon voor zichzelf uit te halen. Vandaag telt Drybar meer dan 100 locaties verdeeld over de Verenigde Staten en in 2016 draaide het bedrijf 100 miljoen dollar omzet.
Hoe een niche webshop winstgevend kan zijn
Een vraag die men zich altijd stelt bij het bedenken van een nieuw product is of er wel een markt voor is. En zo ja, waarom grote merken hier dan nog niks mee gaan doen zijn. Wanneer een groot merk overweegt om een nieuw product te gaan aanbieden dan wordt er eerst onderzoek gedaan naar de geschatte jaarlijkse omzet. Ligt de verwachte omzet lager dan een bepaald bedrag, bijvoorbeeld één miljoen euro per jaar, dan wordt er niet mee doorgegaan. Het (niche) product is dan niet rendabel genoeg voor zo’n groot bedrijf.
Maar veel webwinkeliers staan te springen om een omzet van een paar honderdduizend euro te draaien. Een niche webshop loont dus zeker de moeite en de grootste kost waar je tegenaan loopt is misschien wel de tijd die je investeert in het verzamelen van informatie over je niche.
Hoe kan je niche producten vinden om te verkopen?
Met een niche product kun je een probleem oplossen waar mensen tegenaan lopen, waar tot nu toe nog geen ideale oplossing voor is of waarvan de oplossing te beperkt is. Een voorbeeld daarvan is de webshop GrandEleganza, die schoenen verkoopt voor vrouwen met een schoenmaat groter dan maat 41. De oorspronkelijke founder van de webshop, Charlotte de Ridder, heeft zelf schoenmaat 43 en moest haar schoenen meestal bij de mannencollectie gaan zoeken. GrandEleganza lost een probleem op waar veel vrouwen mee kampen: elegante schoenen vinden in een minder gangbare maat.
Om een geschikt nicheproduct te vinden kun je beginnen met te kijken naar de producten die jij vaak gebruikt, bijvoorbeeld voor je hobby, en vervolgens rond dat thema te gaan brainstormen en een mindmap te maken waar je alle woorden noteert die verband houden met je hobby.

Of misschien kun je inpikken op een huidige trend en zo een niche product vinden om te gaan verkopen. In tegenstelling tot hypes die van erg korte duur zijn en waar er gedurende hooguit enkele maanden vraag naar is (bijvoorbeeld de loom bandjes hype van enkele jaren geleden of de Tie Dye shirtjes die je nu veel op TikTok ziet) blijven trends langer bestaan en blijven trouwe fans een trendproduct vaak jarenlang gebruiken en opnieuw kopen.
Behalve social media zoals Instagram en TikTok zijn er nog andere manieren om te ontdekken wat momenteel booming business is. De volgende bronnen geven je een overzicht van de best verkochte producten op dit moment:
Ebay Watchcount
Op Watchcount.com kom je te weten naar welke producten mensen uit jouw regio het meest kijken op Ebay. Je kan een categorie selecteren en krijgt dan een lijstje van de best bekeken items.
Amazon Best Sellers
Amazon heeft een handig overzicht met bestsellers dat elk uur wordt bijgewerkt. De lijst heeft categorieën en er staan afbeeldingen bij de producten zodat je niet moet gaan opzoeken wat een L.O.L. Surprise Doll of wat Ticarve Cleaning Gel is.
AliExpress Top Rangschikking
AliExpress is natuurlijk enorm populair onder particulieren in België en Nederland. De website heeft een overzichtelijke lijst met populaire producten met vermelding van het aantal maandelijkse bestellingen per categorie.
Google Trends
Minder gericht op producten maar nog steeds interessant zijn de Google trends. De lijst geeft een overzicht van de meest gebruikte zoekwoorden van de afgelopen 24 uur. Vooral handig om ideetjes op te doen voor je blog, zo kun je kort op de bal spelen en als je erin slaagt snel hoog in de zoekresultaten te verschijnen ben je verzekerd van een groot aantal bezoekers.
Je niche product promoten
Nadat je je niche product hebt gevonden wordt het tijd om het te gaan promoten. Behalve bij een trendproduct wat iedereen kent en wilt zul je mensen moeten zien te overtuigen dat jouw product de oplossing is voor hun probleem. Een niche product is vaak gericht op een bepaalde groep mensen, bijvoorbeeld vrouwen met een grotere schoenmaat of mensen die een bepaalde hobby beoefenen.
Via bijvoorbeeld Facebook Advertising kun je deze groepen bereiken maar je kan ook long tail keywords inzetten en zo heel wat gratis bezoekers binnentrekken via Google.
Wees een expert binnen jouw niche
Een klant die bij jouw specifieke niche product terechtkomt weet vaak exact wat hij wil en is op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en trends rondom dat product. Jij zal je als een expert moeten gedragen want dat verwacht de klant ook van je. Stel dat je op zoek bent naar een drumstel en je stapt naar een gespecialiseerde winkel, dan verwacht je ook dat de verkoper je alles kan vertellen over de verschillende merken die te koop zijn, het materiaal, het onderhoud en de bijhorende drumstokken.
Schrijf een persbericht
Heb je echt een uniek product gevonden, laat dat dan aan zoveel mogelijk mensen weten. De goedkoopste manier om een groot publiek te bereiken is door ervoor te zorgen dat je product wordt opgepikt door de media. Hoe mooi zou het zijn als er een artikel verschijnt over je webshop in een grote krant of juist in een gespecialiseerd vakblad? Je kan een media bureau inschakelen om een persbericht te verspreiden maar je kan er ook zelf één schrijven en versturen naar vakbladen, magazines en bloggers.
Hou contact met je bezoekers
Mensen mogen je webshop dan al wel hebben opgepikt, de kans is klein dat ze meteen bij het eerste bezoek al toehappen en een bestelling plaatsen. Gemiddeld volgt een aankoop pas na het zevende contactmoment. Zo’n contactmoment kan een mailtje zijn, een advertentie of een facebook update.
Heel belangrijk is dus om informatie van je bezoekers te verzamelen, bijvoorbeeld een e-mailadres in ruil voor een e-book over gezond afslanken met behulp van groene thee of een Facebook like in ruil voor een kortingcode. Zo kun je in contact blijven en je toekomstige klant warm maken voor je producten.
Ben je klaar om aan de slag te gaan met je niche webshop?
Geen reactie's