
06 okt Bloggen voor je webshop, wat levert dat op?
Bloggen op je webshop of website is niet alleen een belangrijk onderdeel van SEO (zoekmachineoptimalisatie), het draagt daarnaast ook bij aan je naamsbekendheid, je betrouwbaarheid en je autoriteit. Maar is het ook interessant om te bloggen om meer te verkopen in je webshop? Ik bespreek graag de cijfers van mijn eigen webshop + blog met je. Maar laten we eerst even kijken hoe een blog je precies helpt om hoger in de zoekmachines te komen.
Wat is een blog?
Een blog is een tekst met een eerder informele insteek die bedoeld is om te informeren of te inspireren. Iedereen kent wel enkele fashion- of beautyblogs, reisblogs of persoonlijke blogs waar de auteur regelmatig stukjes schrijft over zijn of haar leven. Sommige van die bloggers halen een mooi inkomen uit hun blog en bijhorende Instagram-account.
Maar ook voor bedrijven is bloggen een echte aanrader. Niet voor niks hebben webshops zoals Coolblue, Farmaline en online fietsenwinkel Mantel.com een actieve blog met nuttige informatie die gelinkt is aan de producten die ze verkopen. Naast social media, nieuwsbrieven en eventuele video’s of e-books vormen blogs dus een belangrijk onderdeel van je contentstrategie.
Hoger in Google komen door te bloggen
Je las net al dat blogs dienen om te informeren en te inspireren. Het belangrijkste voordeel van een blog koppelen aan je webshop is dan ook dat blogs de ideale manier zijn om meer te vertellen over jouw producten. Fietsenwinkel Mantel.com doet dat bijvoorbeeld door een uitgebreid stappenplan te delen over het onderhoud van je racefiets. Hun blog werd maar liefst 112.000 keer gelezen in minder dan een maand tijd. Zo meteen ga ik even voor je berekenen hoeveel zo’n blog nu aan extra omzet kan opleveren.
Al die waardevolle tips en how-to’s die je kwijt kan in je blogs worden niet alleen door je (potentiële) klanten gewaardeerd, ook Google houdt van blogs. In de nieuwste update van hun algoritme richten ze zich op 3 pijlers: Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness (of in het Nederlands Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid) met als afkorting E-A-T. Door middel van relevante blogs toon je dat je een expert bent, dat je autoriteit hebt en dat je betrouwbaar bent. Laten we dat even overlopen.
YMYL (Your Money or Your Life) websites, een categorie van websites waar webshops ook onder vallen, worden door Google strenger beoordeeld dan andere websites. De content die op webshops verschijnt moet kwalitatief zijn en correcte informatie bevatten. Als dat niet zo is kan dat je positie in de zoekresultaten negatief beïnvloeden. Wil je als webshop hoog scoren in de zoekresultaten dan zul je met het E-A-T principe rekening moeten houden want dit vertelt precies waar kwalitatieve websites aan moeten voldoen.
Expertise
Je expertise kun je bewijzen door content te voorzien die onderwerpen behandelt waar je bezoekers meer over willen weten. Je mag daarbij best wel wat vakjargon gebruiken maar zorg wel dat de tekst goed leesbaar blijft. Hoe meer info je deelt over een bepaald onderwerp hoe meer je (door Google) als een expert gezien zal worden.
Autoriteit
Je wordt als een autoriteit gezien wanneer andere websites naar je linken. Het gaat er daarbij niet om zoveel mogelijk backlinks te verzamelen, het is de kwaliteit van de links die telt.
Daarnaast laat je ook via reviews je autoriteit laten zien. Een lidmaatschap bij bijvoorbeeld The Feedback Company kan dus bijdragen aan je positie in de zoekresultaten.
Tot slot geldt ook hier weer dat je content moet stroken met het onderwerp van je website of webshop. Een blogartikel over koekjes bakken is niet relevant voor een webshop die handtassen verkoopt.
Betrouwbaarheid
De basis van een betrouwbare website is natuurlijk een SSL-certificaat (https://…) zodat betalingen veilig kunnen verlopen.
Ook een “about-us” pagina waar je je ervaring en kennis in de verf zet en eventuele awards of media-aandacht vermeldt tonen aan dat je betrouwbaar bent. De pagina’s met betrekking tot klantenservice (verzending, bezorging, retouren,…) en duidelijke contactinformatie dragen ook bij aan de betrouwbaarheid van een webshop.
Meer producten verkopen door te bloggen
Goed, kwalitatieve blogs die verder voldoen aan alle seo-regeltjes (onder andere een minimum aantal woorden, de juiste tussentitels en de juiste meta omschrijving) worden dus goed opgepikt door Google en een hoge positie in Google leidt tot veel bezoekers. Die bezoekers kun je omzetten in klanten, op voorwaarde dat je aanbod relevant is voor hen.
Relevante bezoekers krijg je door je blogs te richten op lange zoektermen. Want wie een lange zoekterm gebruikt zit al verder in het koopproces dan iemand die algemene info opzoekt. Bijvoorbeeld de long-tail zoekterm “welke Ray Ban zonnebril past bij mij?” zal voor een zonnebrillenwebshop die daarover een blog geschreven heeft meer klanten opleveren dan alleen de term “zonnebril”. Logisch, iemand die info zoekt over zonnebrillen heeft nog geen voorkeur voor een bepaald merk.
Lange zoektermen dus, want die hebben veel minder concurrentie en zorgen voor de juiste bezoekers. Een nadeel van lange zoektermen is dat er minder op gezocht wordt. Maar de levensduur van een blog is in principe onbeperkt dus laten we even gaan rekenen en kijken of bloggen al dan niet rendabel is.
Als voorbeeld neem ik even mijn eigen webshop (https://clipextensions.be) waar ik luxegoederen verkoop. In deze niche ligt het conversiepercentage wat lager dan bij goedkopere producten, in mijn geval om en bij de 2%.
Dat wil dus zeggen dat 2 bezoekers op 100 een aankoop doen. Stel je voor dat ik om de 2 weken een blog zou plaatsen, dat zijn 26 blogs per jaar. We kiezen long tail zoekwoorden waar bijvoorbeeld gemiddeld 200 keer per maand op gezocht wordt.
26 blogs die goed in elkaar zitten komen door de long tail zoekwoorden in de eerste 4 zoekresultaten terecht. De click through rate van zo’n blog ligt rond de 20%. Dan hebben we 40 kliks per maand (want 40 is 20% van 200 zoekopdrachten) en aangezien we 12 maanden hebben op een jaar komen we aan 480 bezoekers per blog per jaar. We hebben 26 blogs dus die blogs leveren ons 12.480 extra bezoekers op. Van die bezoekers gaan er ongeveer 250 (2%) over tot een aankoop.
Nu ligt de gemiddelde bestelwaarde bij mij rond de € 150, door de aard van mijn product (hairextensions). Mijn blogs leveren dus 37.500 euro extra omzet per jaar op. Stel dat ik een blogabonnement bij mezelf zou hebben dan kost me dat € 3.576. Mijn blogs leveren me dus meer dan 10x zoveel op dan ze me kosten.
Stel nu dat de gemiddelde bestelwaarde in jouw webshop 50 euro is maar je hebt een conversiepercentage van 5% dan kom je op € 31.200 extra omzet per jaar. Je blogs brengen je in 1 jaar tijd dus 9x zoveel op dan ze je gekost hebben. Maar de levensduur van een blog is natuurlijk niet beperkt tot 1 jaar, blogs blijven altijd bezoekers aanbrengen.
Tot zover de directe opbrengst van je blogs via de zoekresultaten. De website zelf zal ook beter gaan scoren in Google want door te bloggen verbeter je je algemene positie in de zoekresultaten. Dat levert dus ook weer bezoekers op die je anders niet zou gehad hebben. Daarnaast kun je je blogs ook inzetten op social media en verwerken in je nieuwsbrief. Zodra je dat doet zul je ook weer een stijging zien in het aantal bestellingen.
Bloggen voor je webshop of online onderneming is dus een investering die zichzelf terugverdient en het is een goed idee om een bedrijfsblog onderdeel te maken van je langetermijnstrategie.
Toegegeven, bloggen vraagt heel wat tijd. Als ik snel even spiek kom ik voor dit blogartikel al aan 444 minuten ofwel bijna 7,5 uur. Heb je niet zoveel tijd ter beschikking of is bloggen gewoon niet zo jouw ding dan kun je overwegen om een blogabonnement te nemen. Dan drop ik kant-en-klare blogs in je mailbox op wekelijkse, tweewekelijkse of maandelijkse basis.
Heb je nog vragen over bloggen voor je onderneming? Stel ze dan in de comments hieronder of neem contact met mij op.
Geen reactie's